Vi svenskar är bra på det här med e-handel. Men något som många nya e-handlare slarvar med är logistiken. Det gäller att ha en plan även för logistiken för att hålla nere priserna och kunna erbjuda bra fraktsätt.
Här kan man läsa om att en rad e-handelsföretag har etablerat sig på marknaden de senaste åren och att de bland annat har kunnat komma in på marknaden snabbt genom olika lösningar för plattformar och IT-system. Något som många nystartade e-handlare dock glömmer bort är att tänka på logistiken. Många tänker att det är en bit som kommer att lösa sig när försäljningen kommit igång, men det är absolut något som man bör tänka på tidigt. Har man detta i åtanke från början har man lättare att förstå hur transporter fungerar och vilket fraktsätt som passar bäst. Samt hur man effektiviserar logistiken och får nere priset på frakten.
Tänk på frakten
Självklart finns det även en del lösningar för den som vill ha hjälp med logistiken. Och till en början kan man till exempel ta hjälp av de på fraktabilligt.se för att få ut alla leveranser till kunderna. Man bör dock alltid ha en plan för hur man ska sköta detta om det börjar gå så pass bra för företaget att man har massvis med leveranser varje dag, och börjar tjäna på att sköta frakten på egen hand.
Fri frakt eller inte?
När det kommer till att erbjuda sina kunder fri frakt finns det självklart både för- och nackdelar. Den mest uppenbara nackdelen är att man själv måste stå för frakten, vilket kan innebära en stor eller mindre extrakostnad beroende på företagets storlek. En fördel är självklart att fler blir motiverade att handla hos den e-handlare som erbjuder fri frakt. Hör mer om huruvida man ska erbjuda fri frakt eller inte hos Driva Eget.