Svenskar älskar McDonalds och 7-Eleven, men hur är det med andra amerikanska kedjor? Nya aktörer som Starbucks, Uber och Dunkin Donuts håller nu på att etablera sig på allvar i Sverige, och hur det kommer att gå för dem är i många fall en öppen fråga.
Svenskar är som bekant mycket förtjusta i att fika, och det har kedjor som Espresso House och Coffee House by George tagit fasta på. Att säga att dessa har inspirerats av Starbucks är en underdrift i paritet med att kalla kungliga slottet i Stockholm för en stuga. Eftersom svenskar dessutom är mycket villiga att ta till sig amerikanska företeelser borde det gå mycket lätt för Starbucks när de nu på allvar etablerar sig på den svenska marknaden. Just nu pågår förberedelserna för att öppna kedjans nionde café vid hörnet av Regeringsgatan och Hamngatan i Stockholm. Det kommer att bli Starbucks tredje café i huvudstaden.
Än så länge återstår att se hur bra det blir. Visst är svenskar mycket förtjusta i amerikansk cafékultur, men många tycker nog att den gör sig bäst i USA. När amerikanska företeelser förflyttas över Atlanten förlorar de i mångas ögon lite av sin charm. Eftersom de andra kedjorna, ”de svenska Starbucks” om man så vill, har haft lång tid på sig har de lärt sig vad som fungerar på den svenska marknaden. Det kan bli svårt för Starbucks att ta igen detta försprång.
Även om Starbucks får mest uppmärksamhet så har en annan amerikansk aktör, som också är känd för sitt kaffe, etablerat sig i Sverige. Dunkin’ Donuts, som öppnade sitt första försäljningsställe 1950 i en förort till Boston, säljer faktiskt mer kaffe än bakverk, och betraktar därför Starbucks som sin största konkurrent, före andra doughnut-kedjor som Krispy Kreme och Honey Dew. Dunkin’ har valt att gå samma väg som ett annat mycket populärt amerikanskt företag, och gjort sin första etablering på svensk mark i Täby centrum. Det återstår att se om Starbucks kommer att placera sitt tionde café i Sverige i samma galleria. Det återstår även att se hur McDonalds och Burger King kommer att reagera när Kentucky Fried Chicken öppnar sin första restaurang i Sverige, på Stortorget i Malmö, nästa vår.
Fallet Uber
När ett amerikanskt företag etablerar sig i Sverige följs det alltid av ett ramaskri om imperialism, utarmande av svensk kultur etc. Frågan är dock om något företag från det stora landet i väster har väckt mer upprördhet än Uber. Företaget gör en app via vilken kunderna kan boka körningar på samma sätt som man bokar en taxi. Företaget skiljer sig dock från taxiföretag på många sätt, bl.a. saknar bilarna taxameter, och de är inte heller märkta på samma sätt som vanliga taxibilar. Ofta finns ingenting som visar att det rör sig om en taxi.
Uber har hamnat i blåsväder i många länder, inklusive sitt hemland USA. I Sverige har hård kritik kommit från taxibranschen, som menar att Uber utnyttjar kryphål i de lagar som reglerar taxiverksamhet. Det finns också vittnesmål om Uber-förare som missköter sig på olika sätt. Affärsvärlden skriver om en förare vid ett taxibolag som sett hur en Uber-förare backat på en annan bil och sedan smitit från platsen. Bilen var enligt registreringsskylten hemmahörande i Västra Götaland, men incidenten skedde i Stockholm.