E-mail: webmaster@jo-line.se

Den mobila telefonin tar över

För ett antal år sedan kunde de flesta inte tänka sig en framtid utan fasta telefoner. Nu är det dock så att allt fler måste eller vill gå över helt till mobila abonnemang. Och detta gäller både företag och privatpersoner.

affarskvinna-mobil

På Sveriges Radios hemsida kan man läsa att många företag blir av med det fasta telenätet i år och att detta är något som bekymrar en del av dem. Det är bland annat i Skåne som Telia stänger ett stort antal telestationer, som kommer att ersättas av mobilnät och fiber. De företag som är oroliga för den här förändringen är företag som är beroende av den fasta telefonin. Företagen har nämligen sin telefoni fast och vissa av dem har även internet via den fasta telefonen. Varför man väljer att stänga det fasta telenätet beror på att det helt enkelt har blivit för gammalt och att man vill ersätta dem med moderna lösningar.

Många vill säga upp fasta abonnemanget

Att man ändrar om och stänger det fasta telenätet på olika håll i landet innebär att många företag måste se över sina telefonlösningar och istället satsa mer mobilt. Det finns en hel del olika aktörer på marknaden som kan hjälpa till med detta och exempelvis har man bra lösningar hos Noll7noll. Och även om inte alla har en mobil lösning redan i dag, är det flesta på gång att skaffa det. Här kan man läsa att var tredje svensk faktiskt planerar på att säga upp sitt fasta telefonabonnemang inom ett år och eftersom den här artikeln var skriven för ett antal år sedan, har nog de flesta av dessa redan gjort det. I artikeln kan man även läsa att antalet svenskar som fortfarande har ett fast telefonabonnemang minskar i en hög takt och att siffran har sjunkit stadigt de senaste decennierna. Dessutom står det i artikeln att alla som har ett fast telefonabonnemang planerar på att säga upp det i framtiden, även om de kanske inte vill göra det redan nu.

Välj rätt abonnemang socialameder-mobil

Men hur ska man då tänka om man går över till ett mobilt abonnemang? I Expressen kan man läsa att det pågår ett krig på mobilmarknaden och att det är enorma prisskillnader mellan de olika operatörerna. Man gör alltså rätt som konsument i att kolla upp vad man faktiskt betalar för sitt abonnemang. Många svenskar har nämligen dålig koll på vad de betalar och detta kan man alltså förlora mycket pengar på. Det gäller också att kolla bland de olika abonnemangen och välja ett som passar en själv och ens situation. Ringer man till exempel inte speciellt mycket, men surfar desto mer, bör man satsa på ett abonnemang med billig datatrafikavgift och kanske lite dyrare avgift för samtal. Sedan är det även så att man inte bara kan nöja sig om man sett över sitt abonnemang en gång. Det gäller nämligen att se över detta hela tiden eftersom det finns mycket pengar att spara och det kommer nya erbjudanden och aktörer hela tiden. Dessa saker är viktiga att tänka på när det gäller abonnemang:

  • Att kolla på olika alternativ då och då.
  • Att jämföra mellan olika aktörer.
  • Att se över vad man själv behöver.